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2021 Report Open Access OPEN
Una metodologia di sviluppo di applicazioni di realtà aumentata per i beni culturali applicata ad un caso di studio: il Parco di Pinocchio
Matarese F., Magnavacca J., Magrini M.
Il documento descrive la metodologia di sviluppo delle applicazioni di realta' aumentata adottata nel progetto VERO, Virtualità Interattiva nel Parco di Pinocchio.Source: ISTI Technical Report, ISTI-2021-TR/004, 2021
DOI: 10.32079/isti-tr-2021/004
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2021 Book Restricted
Venturino Venturi e la Piazzetta dei Mosaici del Parco di Pinocchio
Matarese F., Magrini M.
Nel cuore del Parco dedicato al burattino più famoso del mondo si trova un'opera straordinaria: una piazzetta quadrangolare di 30 m di lato, interamente mosaicata, che offre al visitatore un eccezionale crocevia artistico delle figure che popolano la storia di Pinocchio. Venturino Venturi, che insieme agli architetti Renato Baldi e Lionello De Luigi ha realizzato il progetto, ha dato vita a un ludus estetico spiazzante e fiabesco che continua a risuonare con elementi della contemporaneità, ispirando le nuove tecnologie digitali: la realtà aumentata infatti permetterà una visione inedita di questo spazio magico. Un'indagine su un grande artista del Novecento italiano, sulla sua opera maggiore e sul suo rapporto con Pinocchio, che lo ha accompagnato artisticamente ed esistenzialmente per tutta la vita, diventando un vero e proprio simbolo della sua poetica

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2022 Conference article Closed Access
A multi-block method to improve 2D tracking in outdoor augmented reality applications
Magrini M., Magnavacca J., Matarese F.
Augmented reality techniques have recently found many applications in the field of cultural heritage. This work describes an example of application in Pinocchio Park (Collodi, Italy). Several recognition problems arise during the on-site test, due to unstable light conditions. The authors propose a solution based on a multi-blocks image target segmentation and a dedicated add-on for the Unity3D game engine.Source: PerCom Workshop 2022 - IEEE International Conference on Pervasive Computing and Communications Workshops and other Affiliated Events, pp. 97–99, Pisa, Italy, 21-25/03/2022
DOI: 10.1109/percomworkshops53856.2022.9767530
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2021 Report Open Access OPEN
SI-Lab Annual Research Report 2020
Leone G. R., Righi M., Carboni A., Caudai C., Colantonio S., Kuruoglu E. E., Leporini B., Magrini M., Paradisi P., Pascali M. A., Pieri G., Reggiannini M., Salerno E., Scozzari A., Tonazzini A., Fusco G., Galesi G., Martinelli M., Pardini F., Tampucci M., Buongiorno R., Bruno A., Germanese D., Matarese F., Coscetti S., Coltelli P., Jalil B., Benassi A., Bertini G., Salvetti O., Moroni D.
The Signal & Images Laboratory (http://si.isti.cnr.it/) is an interdisciplinary research group in computer vision, signal analysis, smart vision systems and multimedia data understanding. It is part of the Institute for Information Science and Technologies of the National Research Council of Italy. This report accounts for the research activities of the Signal and Images Laboratory of the Institute of Information Science and Technologies during the year 2020.Source: ISTI Annual Report, ISTI-2021-AR/001, pp.1–38, 2021
DOI: 10.32079/isti-ar-2021/001
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2022 Journal article Open Access OPEN
Test and validation of a multi-block solution for improved tracking in outdoor scenarios: a case study in the Pinocchio Park
Magrini M., Matarese F., Moroni D.
Augmented reality techniques have recently found many applications in the field of cultural heritage. When used in outdoor scenarios, however, this technology can face several issues, mainly due to unstable light conditions, jeopardizing the users' experience. Various solutions to this problem have been proposed in the literature; however, none of them are fully effective. This paper introduces a solution based on a multi-block image target segmentation and a dedicated add-on for the Unity3D game engine. After tests in the lab, the solution was validated in a real scenario at Pinocchio Park (Collodi, Italy), using two different Augmented Reality (AR) libraries and comparing it to a standard methodology. Quantitative results show that the proposed approach provides superior performance and usability. Although the proposed solution is still open to improvement, it combines effectiveness and ease of implementation without any drawbacks.Source: Information (Basel) 13 (2022). doi:10.3390/info13100449
DOI: 10.3390/info13100449
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